|
||||||
فِيهِ حديث ابن عمر السابق : صَلَّيْتُ مَعَ النَّبيِّ رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ العِشَاءِ ، وحديث عبد الله بن مُغَفَّلٍ : « بَيْنَ كُلِّ أذَانَيْنِ صَلاةٌ » متفق عَلَيْهِ . كما سبق . الركعتان بعد العشاء من السنن الرواتب المؤكدة ، واللتان قبلها من السنن المستحبات .
[Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) has narrated that he performed two Rak'ah after the Fard prayer of 'Isha' with the Prophet (PBUH). 'Abdullah bin Maghaffal has narrated that the Messenger of Allah (PBUH) has said, "There is a Salat between every Takbir and Adhan."
This proves that apart from the four Rak'ah Fard, there are also two Rak'ah Sunnah of the 'Isha' prayer). See Ahadith No. 1098 and 1099.
فِيهِ حَديث ابن عمر السابق أنَّه صَلَّى مَعَ النَّبِيِّ رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الجُمعَةِ . متفقٌ عَلَيْهِ .
'Abdullah bin 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: I performed along with the Prophet (PBUH) two Rak'ah (Sunnah prayer) after the Jumu'ah prayer.
[Al-Bukhari and Muslim].
[1126] وعن أَبي هريرة قال : قَالَ رسول الله : « إِذَا صَلَّى أَحَدُكُم الجُمُعَةَ ، فَلْيُصَلِّ بَعْدَهَا أرْبعاً » . رواه مسلم .
1126. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him)reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "If anyone of you performs the Friday prayer, he should perform four Rak'ah (Sunnah) after it."
[Muslim].
[1127] وعن ابن عمر رضي الله عنهما : أنَّ النَّبيَّ كَانَ لا يُصَلِّي بَعْدَ الجُمُعَةِ حَتَّى يَنْصَرِفَ ، فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ في بَيْتِهِ . رواه مسلم . قال البخاري : باب الصلاة بعد الجمعة وقبلها ، وذكر حديث ابن عمر : أن رسول الله كان يصلي قبل الظهر ركعتين وبعدها ركعتين ، وبعد المغرب ركعتين في بيته ، وبعد العشاء ركعتين ، وكان لا يصلي بعد الجمعة حتى ينصرف فيصلي ركعتين . قال الحافظ : لم يذكر البخاري شيئًا في الصلاة قبلها ، والذي يظهر أنه أشار إلى ما رواه أبو دود عن نافع قال : ( كان ابن عمر يطيل الصلاة قبل الجمعة ، ويصلي بعدها ركعتين في بيته ، ويحدِّث أن رسول الله كان يفعل ذلك ) . وقال ابن التين : لعل البخاري أراد إثباتها قياسًا على الظهر . قال الحافظ : وأقوى ما يتمسك به في مشروعية ركعتين قبل الجمعة عموم ما صححه ابن حبان من حديث عبد الله بن الزبير مرفوعًا : « ما من صلاة مفروضة إلا وبين يديها ركعتان » ، ومثله حديث عبد الله بن مغفل : « بين كل أذانين صلاة » . انتهى ملخصًا . قوله : « إذا صلَّى أحدكم الجمعة فليصل بعدها أربعًا » . اقتصاره على ركعتين لا ينافي مشروعية الأربع . قال ابن عربي : إن أمره لمن يصلي بعد الجمعة بأربع ، لئلا يخطر على بال جاهل أنه صلَّى ركعتين لتكملة الجمعة ، ولئلا يتطرق أهل البدع إلى صلاتها ظهرًا أربعًا .
1127. Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: The Prophet (PBUH) would not perform any Salat (in the mosque) after the Friday prayer till he had returned to his house. He would then perform two Rak'ah there.
[Muslim].
Commentary: In one Hadith, there is mention of four Rak'ah, while in the other it is mentioned as two Rak'ah. It can be deduced that both of these are acceptable. 'Ulama' are of the opinion that one who performs them in the mosque, should perform four Rak'ah; whereas the one performing them at home, should perform two Rak'ah with one Taslim. It is better to perform them in twos as the Prophet (PBUH) is reported to have said, "Perform the Nawafil of the day and night in twos." (Al-Bukhari).