|
||||||
والنهي الأكيد والوعيد الشديد في تركهنّقال الله تَعَالَى : ﴿ حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ ﴾ [البقرة (238) ] . أي : داوموا عليهنَّ . قال تعالى : ﴿ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴾ إلى قوله : ﴿ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴾ [ المؤمنون (1 ، 9) ] . وقال تعالى : ﴿ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ يُحَافِظُونَ * أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ ﴾ [ المعارج (34 ، 35) ] . وقال تعالى : ﴿ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ ﴾ [ التوبة (5) ] . استنبط العلماء من هذه الآية أنَّ من ترك الصلاة كسلاً قُتِل حدًا إن لم يتب ، وأما من جَحَد وجوبها فهو كافر بالكتاب والسنَّة ، وحَدّه القتل بإجماع العلماء .
Allah, the Exalted, says:
"Guard strictly (the five obligatory) As-Salawat (the prayers) especially the middle Salat (i.e., the best prayer - 'Asr)." (2:238)
"But if they repent and perform As-Salat (Iqamat-as-Salat) and give Zakat, then leave their way free." (9:5)
[1074] وعن ابن مسعود قال : سألت رَسُول اللهِ أيُّ الأعْمَالِ أفْضَلُ ؟ قَالَ : « الصَّلاَةُ عَلَى وَقْتِهَا » قلتُ : ثُمَّ أيٌّ ؟ قَالَ : « بِرُّ الوَالِدَيْنِ » قلتُ : ثُمَّ أيٌّ ؟ قَالَ : « الجِهَادُ في سَبِيلِ اللهِ » . متفقٌ عَلَيهِ . قوله : « الصلاة على وقتها » ، أي : أداؤها في وقتها ، فلا تصح الصلاة قبل دخول وقتها ، ولا تقبل بعد خروجه .
1074. Ibn Mas'ud (May Allah be pleased with him) reported: I asked the Messenger of Allah (PBUH): "Which act is the best?" He (PBUH) said, "As-Salat at their fixed times." I asked, "What next?" He (PBUH) said, "Being dutiful to parents." I asked, "What next?" He (PBUH) said, "Striving (Jihad) in the way of Allah."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith has already been mentioned. Here it is repeated to indicate that every Salat should be performed at its proper time. Deliberate delay in performing is wrong. The ultimate result of deliberate delay is that one becomes sluggish and begins to ignore and neglect it by force of habit, which is obviously very dangerous. Imam Ash-Shafi'i is of the opinion that if a person shows such laziness in offering Salat that he misses its proper time, then he is liable to make penitence for it. If he does not do so, he should be killed.
[1075] وعن ابن عمر رضي الله عنهما ، قَالَ : قال رَسُول اللهِ : « بُنِيَ الإسْلامُ عَلَى خَمْسٍ : شَهَادَةِ أنْ لا إلهَ إلا اللهُ ، وَأنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ، وَحَجِّ البَيْتِ ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ » . متفقٌ عَلَيهِ . قوله : « بني الإِسلام على خمس » ، أي : دعائم . وفي رواية : « على خمسة » ، أي : أركان . وهذا الحديث : أصل عظيم في معرفة الإِسلام . قال عطاء الخرساني : الدِّين خمس لا يقبل الله منهن شيئًا دون شيء : بشهادة أن لا إِله إِلا الله ، وأنَّ محمَّدًا رسول الله ، والإيمان بالله ، وملائكته ، وكتبه ، ورسوله ، وبالجنة والنار ، والحياة بعد الموت ، هذه واحدة . والصلوات الخمس : عمود الدين ، لا يقبل الله الإيمان إلا بالصلاة . والزكاة : طهور من الذنوب ، ولا يقبل الله الإِيمان ولا الصلاة إلا بالزكاة ، فمن فعل هؤلاء الثلاث ثم جاء رمضان فترك صيامه متعمدًا لم يقبل الله منه الإِيمان ولا الصلاة ولا الزكاة . فمن فعل هؤلاء الأربع ثم تسير له الحج فلم يحج ، ولم يوص بحجته ولم يحج عنه بعض أهله ، لم يقبل الله منه الأربع التي قبلها .
1075. Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "Islam is based on five (pillars): testifying that there is no true god except Allah and that Muhammad (PBUH) is His slave and Messenger; performing of Salat (Iqamat-as-Salat); the payment of Zakat; performing Hajj (pilgrimage) to the House [of Allah (Ka'bah)]; and Saum (fasting) during the month of Ramadan."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: In this Hadith, Islam has been compared to a building which rests on five pillars. As a building cannot stand without its foundation, similarly, Islam cannot exist without these pillars. For this reason, he who denies any one of these obligations is a disbeliever, and he who neglects any of them due to slackness or want of attention is a sinful and impious Muslim.
[1076] وعنه قَالَ : قال رَسُول اللهِ : « أُمِرْتُ أنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أنْ لا إلهَ إلا اللهُ ، وأنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ ، وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ ، وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ، فَإذَا فَعَلُوا ذَلِكَ ، عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ ، إلا بِحَقِّ الإسْلاَمِ ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللهِ » . متفقٌ عَلَيهِ . هذا حديث عظيم وقاعدة من قواعد الدين ، وهو موافق لقوله تعالى : ﴿ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ ﴾ [ التوبة (5) ] . قال الخطَّابي وغيره : المراد بهذا أهل الأوثان ومشركوا العرب ، ومن لا يؤمن دون أهل الكتاب ، ومن يقر بالتوحيد فلا يكتفي في عصمته بقوله : ( لا إله إلا الله ) إذا كان يقولها في كفره وهي من اعتقاده . قوله : « إلا بحق الإِسلام » ، أي : شرائعه ، كما قاتل الصحابة رضي الله عنهم مانعي الزكاة بعدما مات النبي وقال أبو بكر : والله لو منعوني عناقًا كانوا يؤدونها إلى رسول الله لقاتلهم على منعها . وكما ذكر العلماء ، أنه إذا اتفق أهل بلد على ترك الأذان ، كان للإِمام قتالهم ؛ لأن الأذان من شعائر الإِسلام . وقال النبي : « لا يحل دم امريء مسلم يشهد أن لا إله إلا الله ، وأني رسول الله إلا بإحدى ثلاث » ... الحديث .
1076. Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "I have been commanded to fight against the people till they testify La ilaha illAllah (There is no true god except Allah) and that Muhammad (PBUH) is His slave and Messenger, and to establish As-Salat (Iqamat-as-Salat), and to pay Zakat; and if they do this, then their blood and property are secured except by the rights of Islam, and their accountability is left to Allah."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith has already appeared before. Here the word "An-Nas" translated 'the people' in the Hadith stands for those who associate others with Allah in worship. The people of the Book are not included among them. "Haqqul-Islam" translated here as "the rights of Islam" denotes legal castigation, etc. That is, the punishments which are given for crimes like fornication, murder, etc.
"Their accountability is left to Allah" means what is hidden in their hearts is left to Allah or the crimes which go undetected by the authorities concerned are in the Purview of Allah, Who will decide their case in the Hereafter.
[1077] وعن معاذٍ قال : بَعثنِي رَسُولُ اللهِ إلى اليَمَنِ ، فَقَالَ : « إنَّكَ تَأْتِي قَوْماً مِنْ أَهْل الكِتَابِ ، فَادْعُهُمْ إلى شَهَادَةِ أنْ لا إلهَ إلا اللهُ ، وأنِّي رَسُولُ اللهِ ، فَإنْ هُمْ أطاعُوا لِذلِكَ ، فَأعْلِمْهُمْ أنَّ اللهَ تَعَالَى افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صلَوَاتٍ فِي كُلِّ يَومٍ وَلَيلَةٍ ، فَإنْ هُمْ أطَاعُوا لِذَلِكَ ، فَأعْلِمْهُمْ أنَّ اللهَ تَعَالَى افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ صَدَقَةً تُؤخَذُ مِنْ أغْنِيَائِهِمْ فَتُرَدُّ عَلَى فُقَرَائِهِمْ ، فَإنْ هُمْ أطَاعُوا لِذلِكَ ، فَإيَّاكَ وَكَرَائِمَ أمْوَالهِمْ ، واتَّقِ دَعْوَةَ المَظْلُومِ ، فَإنَّهُ لَيْسَ بَينَهَا وبَيْنَ اللهِ حِجَابٌ » . متفقٌ عَلَيهِ . قوله : « إنك تأتي قومًا من أهل الكتاب » . هي كالتوطئة للتوصية لتستجمع همته ؛ لأن مخاطبتهم ليست كمخاطبة الجهال . وفي الحديث : البداءة بالشهادتين ؛ لأن ذلك أصل الدين . وفيه : البداءة بالأهم فالأهم . وفيه : دليل على جواز إخراج الزكاة في صنف واحد . وفيه : تنبيه على المنع من جميع الظلم . والنكتة في ذكره عقب المنع من أخذ الكرائم ، الإِشارة إلى أن أخذها ظلم . وفيه : الدعاء إلى التوحيد قبل القتال ، وتوصية الإِمام عامله فيما يحتاج إليه من الأحكام وغيرها .
1077. Mu'adh (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) sent me as a governor to Yemen and (at the time of departure) he instructed me thus: "You will go to people of the Scripture (i.e., the Jews and the Christians). First of all invite them to testify that La ilaha ill Allah (There is no true god except Allah) and that Muhammad (PBUH) is His slave and Messenger; and if they accept this, then tell them that Allah has enjoined upon them five Salat (prayers) during the day and night; and if they accept it, then tell them that Allah has made the payment of Zakat obligatory upon them. It should be collected from their rich and distributed among their poor; and if they agree to it, don't take (as a share of Zakat) the best of their properties. Beware of the supplications of the oppressed, for there is no barrier between it and Allah."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith has already been mentioned and is repeated here to emphasize the importance of obligations and their meticulous performance. See Hadith No. 290.
[1078] وعن جابرٍ قال : سمعت رسول الله يقول : « إنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ والكفر ، تَرْكَ الصَّلاَةِ » . رواه مسلم . الصلاة : هي الحد الفاصل بين الإِسلام والكفر .
1078. Jabir (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "Between a man and disbelief and paganism is the abandonment of Salat (prayer)."
[Muslim].
Commentary: He who will be having the quality of Islam and will be particular in performing Salat regularly, will raise a wall between himself and Kufr. He who does not perform Salat after coming to the fold of Islam, does not have a frontier which separates him from infidelity. Leaving Salat is like demolishing the wall that separates Islam from Kufr. Thus, we learn from this Hadith that leaving Salat is Kufr. Some 'Ulama' are of the opinion that this injunction is for one who believes leaving Salat is permissible whereas the one who leaves it because of slackness is not Kafir. Some scholars, however, think that if such a person does not repent, he is liable to Hadd, i.e., death punishment. There are other 'Ulama' who think that rather than death punishment such a person should be subjected to corporal punishment till he starts offering Salat. This Hadith makes the importance of Salat in Islam abundantly clear.
[1079] وعن بُرَيْدَة عن النبي قَالَ : « العَهْدُ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ الصَّلاَةُ ، فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ » . رواه التِّرمِذِيُّ ، وَقَالَ : ( حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحيحٌ ) . قال البيضاوي : الضمير للمنافِقِيْنَ . وقال الطيبي : يمكن أن يقال : الضمير عام فيمن بايع رسول الله بالإِسلام مؤمنًا كان أو منافقًا . وفي الحديث : تعظيم شأن الصلاة وأن من تركها فهو كافر .
1079. Buraidah (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "That which differentiates us from the disbelievers and hypocrites is our performance of Salat. He who abandons it, becomes a disbeliever."
[At-Tirmidhi].
Commentary: The purport of this Hadith is the same as that of the preceding one.
[1080] وعن عبد الله بن شقيق التَّابِعيِّ المتفق عَلَى جَلاَلَتِهِ رَحِمهُ اللهُ ، قَالَ : كَانَ أصْحَابُ محَمَّدٍ لا يَرَوْنَ شَيْئاً مِنَ الأعْمَالِ تَرْكُهُ كُفْرٌ غَيْرَ الصَّلاَةِ . رَوَاهُ التِّرمِذِيُّ في كِتابِ الإيمان بإسنادٍ صحيحٍ . الحديث : دليل على أن ترك الصلاة من موجبات الكفر ، واختلف العلماء هل يجب القتل لترك الصلاة واحدة أو أكثر . فالجمهور أنه يقتل لترك صلاة واحدة . قال أحمد بن حنبل : إذا دعي إلى الصلاة فامتنع ، وقال : لا أصلي حتى خرج وقتها ، وجب قتله . وقال الشافعي : من ترك الصلاة كسلاً حتى أخرجها عن وقت الضرورة يقتل حدًا ، إن لم يتب .
1080. Shaqiq bin 'Abdullah reported: The Companions of the Messenger of Allah (PBUH) did not consider the abandonment of any action as disbelief except neglecting Salat.
[At-Tirmidhi].
Commentary: The opinion of the Companions of the Prophet (PBUH) was based on the information contained in the Ahadith which have been mentioned above. They did not take the Ahadith which interpreted the leaving of Salat as Kufr mere scolding or reproof. They considered slackness and negligence in Salat as Kufr and apostasy and regarded Salat a symbol of Islam.
[1081] وعن أبي هريرة قال : قال رَسُول اللهِ : « إنَّ أوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ العَبْدُ يَوْمَ القِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلاَتُهُ ، فَإنْ صَلَحَتْ ، فَقَدْ أفْلَحَ وأَنْجَحَ ، وَإنْ فَسَدَتْ ، فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ ، فَإنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ ، قَالَ الرَّبُ : انْظُرُوا هَلْ لِعَبدي من تطوّعٍ ، فَيُكَمَّلُ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنَ الفَرِيضَةِ ؟ ثُمَّ تَكُونُ سَائِرُ أعْمَالِهِ عَلَى هَذَا » . رواه التِّرمِذِيُّ ، وَقَالَ : ( حَدِيثٌ حَسَنٌ ) . في هذا الحديث : الحثُّ على إتقان الفرائض ، والاهتمام بمصححاتها ، وترك مفسداتها ، والحضُّ على إكثار النوافل لتكون جابرة لخلل الفرائض .
1081. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "The first of man's deeds for which he will be called to account on the Day of Resurrection will be Salat. If it is found to be perfect, he will be safe and successful; but if it is incomplete, he will be unfortunate and a loser. If any shortcoming is found in the obligatory Salat, the Glorious and Exalted Rubb will command to see whether His slave has offered any voluntary Salat so that the obligatory Salat may be made up by it. Then the rest of his actions will be treated in the same manner."
[At-Tirmidhi].
Commentary: The rights mentioned in this Hadith are the Rights of Allah. The first of them for which one has to render account is Salat. In the rights of people, the first to be decided will be blood shed by a person of his fellow being. This Hadith also makes the following points:
1.Stress on the performance of the obligatory acts.
2.Inducement for voluntary prayers to make up the deficiency of the obligations.