|
||||||
قَالَ الله تَعَالَى : ﴿ إنَّا أنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ القَدْرِ ﴾ [ القدر (1) ] إِلَى آخرِ السورة . قوله تعالى : ﴿ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ ﴾ ، أي : القرآن ، ﴿ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴾ ، أي : الفضل والشرف ، وهي ليلة يقدِّر الله فيها أمر السنَّة في عباده وبلاده إلى السنة المقبلة . قيل للحسين بن الفضل : أليس قد قدَّر لله المقادير قبل أن يخلق السموات والأرض ؟ قال : نعم ، قيل : فما معنى ليلة القدر ؟ قال : سَوْقُ المقادير التي خلقها إلى المواقيت تنفيذ القضاء المقدَّر . قال ابن عباس وغيره : أنزل الله القرآن جملة واحدة من اللوح المحفوظ إلى بيت العزَّة من السماء الدنيا ، ثم نزل مفصلاً بحسب الوقائع في ثلاث وعشرين سنة . ﴿ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴾ تعظيم لشأنها . ﴿ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴾ ، أي : العمل فيها أفضل من عبادة ألف شهر . ﴿ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ ﴾ ، أي : جبريل فيها . ﴿ بِإِذْنِ رَبِّهِم ﴾ مع نزول البركة والرحمة . ﴿ مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴾ ، أي : لأجل كل أمر قُدِّر في تلك السنة . ﴿ سَلامٌ هِيَ ﴾ ، أي : ليلة القدر ، سلام وخير من كلها ليس فيها شر . وقال مجاهد : يعني أن ليلة القدر سالمة لا يستطيع الشيطان أن يعمل فيها سوءًا ولا أن يحدث فيها أذى . ﴿ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴾ ، أي : إلى مطلع الفجر . وقال الشعبي : تسليم الملائكة ليلة القدر على أهل المساجد حتى يطلع الفجر . وقال تَعَالَى : ﴿ إنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ ﴾ الآياتِ [ الدخان (3) ] . وتمامها : ﴿ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ * فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ * أَمْراً مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ * رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ * ﴾ [ الدخان (3 : 6) ] .
Allah, the Exalted, says:
"Verily, We have sent it (this Qur'an) down in the Night of Al-Qadr (Decree). And what will make you know what the Night of Al-Qadr (Decree) is? The Night of Al-Qadr (Decree) is better than a thousand months (i.e., worshipping Allah in that night is better than worshipping Him a thousand months, i.e., 83 years and 4 months). Therein descend the angels and the Ruh [Jibril (Gabriel)] by Allah's Permission with all Decrees. (All that night), there is peace (and goodness from Allah to His believing slaves) until the appearance of dawn." (97:1-5)
"We sent it (this Qur'an) down on a blessed night [(i.e., the Night of Al-Qadr, Surah No:97) in the month of Ramadan, the 9th month of the Islamic calendar]. Verily, We are ever warning [mankind that Our Torment will reach those who disbelieve in Our Oneness of Lordship and in Our Oneness of worship]. Therein (that night) is decreed every matter of ordainments (i.e., the matters of deaths, births, provisions, and calamities for the whole (coming) year as decreed by Allah). As a Command (or this Qur'an or the Decree of every matter) from Us. Verily, We are ever sending (the Messengers). (As) a Mercy from your Rubb, Verily! He is the All-Hearer, the All-Knower." (44:3-6)
[1189] وعن أَبي هريرة عن النبي قَالَ : « مَنْ قَامَ لَيْلَةَ القَدْرِ إيمَاناً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ » . متفقٌ عَلَيْهِِ . في هذا الحديث : أن من قام ليلة القدر مؤمنًا بها ومحتسبًا العمل فيها ، أنه يرجى له مغفرة ذنوبه .
1189. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH) said, "Whosoever performs Qiyam during Lailat-ul-Qadr (Night of Decree), with Faith and being hopeful of Allah's reward, will have his former sins forgiven."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: Qiyam here means what keeps one awake to one's capacity and for worship and makes one perform Nawafil, impels one to beg pardon for sins from Allah, urges one to praise Him. Specially, if a person performs 'Isha prayer and Fajr prayer in congregation, he will hopefully attain all those distinctions which are mentioned in this Hadith.
[1190] وعن ابن عمر رضي الله عنهما : أنَّ رِجالاً مِنْ أصْحَابِ النبيِّ أُرُوا لَيْلَةَ القَدْرِ في المَنَامِ في السَّبْعِ الأَوَاخِرِ ، فَقَالَ رسول الله : « أرَى رُؤْيَاكُمْ قَدْ تَوَاطَأتْ في السَّبْعِ الأوَاخِرِ ، فَمَنْ كَانَ مُتَحَرِّيهَا فَلْيَتَحَرَّهَا في السَّبْعِ الأَوَاخِرِ » . متفقٌ عَلَيْهِِ . قال الحافظ : في الحديث دلالة على عظم قدر الرؤيا ، وجواز الاستناد إليها في الاستدلال على الأمور الوجودية ، بشرط أن لا تخالف القواعد الشرعية .
1190. Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: Some of the Companions of the Prophet (PBUH) saw Lailat-ul-Qadr (Night of Decree) in their dreams in the last seven nights of Ramadan, whereupon the Messenger of Allah (PBUH) said, "I see that your dreams all agree upon the last seven nights. Whosoever seeks it, let him seek it in the last seven nights."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: "Tawat'at" linguistically means to step or walk on, that is, to place foot over the place where one's fellow kept his foot. Here, it is used in the sense of correspondence. In other words, "I see that your dreams all agree upon the last seven nights" stands to mean "you had similar dreams". This was done by showing all of them the (spectacle) of Lailat-ul-Qadr. On the strength of these dreams, the Prophet (PBUH) said that Lailat-ul-Qadr should be sought in the last seven nights of Ramadan. The wisdom of keeping it secret is to keep people awake to engage in worship for a larger number of nights in this auspicious month.
[1191] وعن عائشة رضي الله عنها قالت : كَانَ رسولُ الله يُجَاوِرُ في العَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ ، ويقول : « تَحرَّوا لَيْلَةَ القَدْرِ في العَشْرِ الأواخرِ منْ رَمَضانَ » . متفقٌ عَلَيْهِِ . قوله : « يجاور » ، أي : يعتكف في العشر الأواخر يتحرى ليلة القدر فيها .
1191. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to seclude himself (in the mosque) during the last ten nights of Ramadan. He would say, "Search for Lailat-ul-Qadr (Night of Decree) in the last ten nights of Ramadan."
[Al-Bukhari and Muslim].
[1192] وعنها رضي الله عنها : أنَّ رسول الله قَالَ : « تَحَرَّوْا لَيْلَةَ القَدْرِ في الوَتْرِ مِنَ العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ » . رواه البخاري . قوله : « في الوتر » أي : الحادية والعشرين ، والثالثة ، والخامسة ، والسابعة ، والتاسعة . قال الحافظ : ليلة القدر منحصرة في رمضان ، ثم في العشر الأخير منه ، ثم في أوتاره لا في ليلة بعينها ، وهذا هو الذي يدل عليه مجموع الأخبار الواردة فيها . وقال بعد ما ذكر الاختلاف فيها على ستة وأربعين قولاً : وأرجحها كلها أنها في وتر من العشر الأخير ، وإنما تنتقل ، وأرجاها عند الجمهور ليلة سبعة وعشرين .
1192. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to observe I'tikaf in the last ten days of Ramadan and say, "Seek Lailat-ul-Qadr (Night of Decree) in the odd nights out of the last ten nights of Ramadan."
[Al-Bukhari].
Commentary: We learn from this Hadith that Lailat-ul-Qadr occurs in any of the five odd nights - 21st, 23rd, 25th, 27th and 29th - of the last ten nights of Ramadan. Its exact date has not been revealed for the reason that people keep themselves awake for prayer for a larger number of nights. Had its date been fixed, people would have kept awake for prayer only on that night. There is a general belief among the scholars that it is fixed, on the 27th night of Ramadan. But this is not correct. Ahadith do not confirm this view.
[1193] وعنها رضي الله عنها قالت : كَانَ رسول الله إِذَا دَخَلَ العَشْرُ الأَوَاخِرُ مِنْ رَمَضَانَ ، أحْيَا اللَّيْلَ ، وَأيْقَظَ أهْلَهُ ، وَجَدَّ وَشَدَّ المِئزَرَ . متفقٌ عَلَيْهِ . في هذا الحديث : استحباب إحياء ليالي العشر بالصلاة والذكر والفكر وأنواع العابدات . وفيه : استحباب إيقاظ الأهل ، وبذل الجهد في الطاعة ، واعتزال النساء في ليالي العشر ليتقوَّى على العبادة .
1193. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: When the last ten nights (of Ramadan) would begin, the Messenger of Allah (PBUH) would keep awake at night (for prayer and devotion), awaken his family and prepare himself to be more diligent in worship.
[Al-Bukhari and Muslim].
[1194] وعنها قالت : كَانَ رسولُ اللهِ يَجْتَهِدُ في رَمَضَانَ مَا لا يَجْتَهِدُ في غَيْرِهِ ، وَفِي العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْهُ مَا لا يَجْتَهِدُ في غَيْرِهِ . رواه مسلم . فيه : دليل على استحباب زيادة الاجتهاد بالعمل في رمضان على غيره من الشهور ، وفي العشر الأواخر منه على العشرين لكون ليلة القدر فيها .
1194. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (PBUH) used to strive more in worship during Ramadan than he strove in any other time of the year; and he would devote himself more (in the worship of Allah) in the last ten nights of Ramadan than he strove in earlier part of the month.
[Muslim].
Commentary: We learn from this Hadith that:
1. One should concentrate more on prayers and worship on the last ten nights of Ramadan than the first twenty nights, in the same way as one should do more worship in Ramadan than in the other months.
2. One should keep oneself awake for prayer, worship and glorification of Allah in the last ten nights of Ramadan so that one can attain the blessings of Lailat-ul-Qadr.
3. One should also persuade his family members to keep themselves awake for prayer and worship in the last ten odd nights of Ramadan so that they can also make efforts to please Allah.
4. I'tikaf (seclusion in the mosque for prayers) in the last ten days of Ramadan is also a meritorious act for its being a practice of the Prophet (PBUH).
[1195] وعنها قالت : قُلْتُ : يَا رسول الله ، أرَأيْتَ إنْ عَلِمْتُ أيُّ لَيلَةٍ لَيْلَةُ القَدْرِ مَا أقُولُ فِيهَا ؟ قَالَ : « قُولِي : اللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنّي » . رواه الترمذي ، وقال : ( حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحيحٌ ) . فيه : إيماء إلى أن أهم المطالب ، انفكاك الإنسان من تبعات الذنوب ، وطهارته من دنس العيوب . قال العلماء : الحكمة في إخفاء ليلة القدر ليحصل الاجتهاد ، وفي التماسها بخلاف ما لو عينت لها ليلة لاقتصر عليها ، كما تقدم نحوه في ساعة الجمعة .
1195. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: I asked: "O Messenger of Allah! If I realize Lailat-ul-Qadr (Night of Decree), what should I supplicate in it?" He (PBUH) replied, "You should supplicate: Allahumma innaka 'afuwwun, tuhibbul-'afwa, fa'fu 'anni (O Allah, You are Most Forgiving, and You love forgiveness; so forgive me)."
[At-Tirmidhi].
Commentary: Although no specific sign of Lailat-ul-Qadr has been mentioned in the Ahadith, some eminent scholars have stated, on the basis of their own experiences and observation, that since angels descend on this night, one feels a peculiar tranquillity and peace of mind and one is overwhelmed with a unique tenderness of heart. The night is neither very hot nor very cold but a temperate one. Similarly, the sun that rises on the next day is also not very hot etc. etc. Allah knows the truth of the matter despite all that has been said in this regard. In any case, on this auspicious night every Muslim should earnestly pray to Allah for the forgiveness of his sins with reference to His Attribute of Forgiveness.