|
||||||
[1196] عن أَبي هريرة أنَّ رسول الله قَالَ : « لَوْلا أنْ أشُقَّ عَلَى أُمَّتِي - أَوْ عَلَى النَّاسِ - لأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاَةٍ » . متفقٌ عَلَيْهِِ . السواك سنة بالإجماع . وهو مشروع في كل وقت ، ويتأكَّد عند الصلاة ، والوضوء ، وقراءة القرآن ، والانتباه من النوم ، وتغير الفم . قوله : « لأمرتهم » يعني أمر إيجاب . وللنسائي : « لفرض عليهم السواك مع كل وضوء » .
1196. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "Had I not thought it difficult for my Ummah, I would have commanded them to use the Miswak (tooth-stick) before every Salat."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: We learn from this Hadith that the Prophet (PBUH) liked to clean his teeth with Miswak (a softened stick used as tooth brush for cleaning the teeth) with every Salat, but he did not made it obligatory for the reason that it would be inconvenient for his followers. It shows that he was extremely affectionate and kind to his Ummah.
This Hadith also shows that using Miswak is an admirable act. Every Muslim should make it a routine to use it as frequently as possible especially before performing prayers.
[1197] وعن حُذَيْفَةَ قال : كَانَ رسول الله إِذَا قَامَ مِن الليل يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ . متفقٌ عَلَيْهِ .« الشَّوْصُ » : الدَّلْكُ . في هذا الحديث : استحباب السواك عند القيام من النوم ؛ لأنه مقتضي لتغير الفم لما يتصاعد إليه من أبخرة المعدة . والسواك آلة تنظيفه .
1197. Hudaifah (May Allah be pleased with him) reported: Whenever the Messenger of Allah (PBUH) got up (from sleep), he would rub his teeth with Miswak (tooth-stick).
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: When a person awakes from sleep, he has an unpleasant breath because of the smell in his mouth. For this reason, the Prophet (PBUH) would cleanse his teeth with Miswak. We should also follow him and make this Sunnah a routine.
[1198] وعن عائشة رضي الله عنها قالت : كُنَّا نُعِدُّ لِرسولِ الله سِوَاكَهُ وَطَهُورَهُ ، فَيَبْعَثُهُ اللهُ مَا شَاءَ أنْ يَبْعَثَهُ مِنَ اللَّيْلِ ، فَيَتَسَوَّكُ ، وَيَتَوضَّأُ وَيُصَلِّي . رواه مسلم . في هذا الحديث : مشروعية السواك قبل الوضوء .
1198. 'Aishah (may Allah be pleased with her) reported: We used to prepare for the Messenger of Allah (PBUH) a Miswak (tooth-stick) and the water for making Wudu'. Whenever Allah wished to awaken him from sleep at night, he (PBUH) would brush his teeth with Miswak, make Wudu', and perform Salat.
[Muslim].
Commentary: This Hadith shows how particular the Prophet (PBUH) was about using Miswak. Besides pointing out the importance of Miswak, it also throws light on the noble conduct of the wives of the Prophet (PBUH) as it shows how keen they were about his needs, habits and temperament.
[1199] وعن أنس قال : قَالَ رسول الله : « أكْثَرْتُ عَلَيْكُمْ في السِّوَاكِ » . رواه البخاري . فيه : الترغيب في السواك ، لمبالغته في بيان فضله .
1199. Anas (May Allah be pleased with him)reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "I stress upon you to use Miswak (tooth-stick)."
[Al-Bukhari].
[1200] وعن شريح بن هانئٍ ، قَالَ : قلت لعائشة رضي اللهُ عنها : بأَيِّ شَيْءٍ كَانَ يَبْدَأُ النَّبِيُّ إِذَا دَخَلَ بَيْتَهُ ؟ قالت : بِالسِّوَاكِ . رواه مسلم . فيه : ندب السواك عند دخول المنزل .
1200. Shuraih bin Hani (May Allah be pleased with him) reported: I asked 'Aishah (may Allah be pleased with her): "What was the first thing which the Prophet (PBUH) would do when he entered his house?" She replied: "He would use Miswak (tooth-stick)."
[Muslim].
[1201] وعن أَبي موسى الأشعري قال : دَخلتُ عَلَى النَّبيِّ وَطَرَفُ السِّوَاكِ عَلَى لِسَانِهِ . متفقٌ عَلَيْهِ ، وهذا لفظ مسلمٍ . في رواية : أتيتُ النبي وهو يستاك بسواك رطب . قال : وطرف السواك على لسانه وهو يقول : « أع أع » ، والسواك في فيه كأنه يتهوع . قال الحافظ : ويستفاد منه مشروعية السواك على اللِّسان طولاً ، أما الأسنان فالأحب فيها أن تكون عرضًا . وفيه : تأكيد السواك ، وأنه لا يختص بالأسنان ، وأنه من باب التنظيف والتطيب ، لا من باب إزالة القاذورات ، لكونه لم يختف به ، وبَوَّبُوا عليه استياك الإمام بحضرة رعيته .
1201. Abu Musa Al-Ash'ari (May Allah be pleased with him) reported: I came to the Prophet (PBUH) once and noticed the tip of Miswak (tooth-stick) on his tongue.
[Al-Bukhari and Muslim].
[1202] وعن عائشة رضي الله عنها أنَّ النبي قَالَ : « السِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ للرَّبِّ » . رواه النسائي وابنُ خُزَيْمَةَ في صحيحهِ بأسانيدَ صحيحةٍ . وذكر البخاري رحمه الله في صحيحه هذا الحديث تعليقًا بصيغة الجزم وقال : وقالت عائشة رضي الله عنها . في هذا الحديث : فضل السواك ، وفي السواك فوائد دينية ودنيوية . وذكر بعض العلماء ، أن السواك يورث السعة والغنى ، ويطيب النهكة ، ويشد اللثة ، ويسكن الصداع ، ويذهب وجع الضرس .
1202. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Prophet (PBUH) said, "The Miswak (tooth-stick) cleanses and purifies the mouth and pleases the Rubb."
[An-Nasa'i and Ibn Khuzaimah].
Commentary: "Mataharah" means a medium and means of purification. "Mitaharah" means an instrument/tool for purification. In other words, on the one side, Miswak is a means of cleaning and purifying the mouth, and on the other, a way to attain the Pleasure of Allah.
[1203] وعن أَبي هريرة عن النبي قَالَ : « الفِطْرَةُ خَمْسٌ ، أَوْ خَمْسٌ مِنَ الفِطْرَةِ : الخِتَانُ ، وَالاسْتِحْدَادُ ، وَتَقْلِيمُ الأظْفَارِ ، وَنَتْفُ الإبطِ ، وَقَصُّ الشَّارِبِ » . متفقٌ عَلَيْهِِ .« الاستحْدَادُ » : حَلقُ العَانَةِ ، وَهُوَ حَلْقُ الشَّعْرِ الَّذِي حَولَ الفَرْجِ . الفطرة : الجِبِلَّة التي خلق الله الناس عليها ، وجبل طباعهم عليها والمراد هنا : السنَّة القديمة التي اختارها الأنبياء . والحصر في قوله : « الفطرة خمسٌ » مبالغة لتأكيد أمر الخمس المذكورة . كقوله : « الدين النصيحة » ، و « الحج عرفة » .
1203. Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH) said, "There are five acts which conform to the pure nature: Circumcision, removing of the pubic hair, clipping the nails, plucking the underarm hair and trimming the moustache."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: "Fitrah" literally means beginning, innovation, invention or making something altogether new, but here it means instinct or such nature or disposition which is inborn. Some people have defined it as that old way which was liked by all the Prophets and on which all the Divine laws had full agreement. That is to say, they are natural to man. In any case, one should adopt all these five good qualities in such a way as if they are a part of his nature. Moreover, they are also highly important from the point of view of cleanliness and purification.
[1204] وعن عائشة رضي الله عنها قالت : قَالَ رسول الله : « عَشْرٌ مِنَ الفِطْرَةِ : قَصُّ الشَّارِبِ ، وَإعْفَاءُ اللِّحْيَةِ ، وَالسِّوَاكُ ، وَاسْتِنْشَاقُ المَاءِ ، وَقَصُّ الأظْفَارِ ، وَغَسْلُ البَرَاجِمِ ، وَنَتف الإبْطِ ، وَحَلْقُ العَانَةِ ، وَانْتِقَاصُ المَاءِ » قَالَ الرَّاوِي : وَنَسِيْتُ العَاشِرَةَ إِلا أنْ تَكُونَ المَضمَضَةُ . قَالَ وَكِيعٌ - وَهُوَ أحَدُ رُواتِهِ - انْتِقَاصُ المَاءِ : يَعْنِي الاسْتِنْجَاءِ . رواه مسلم . « البَرَاجِم » بالباء الموحدةِ والجِيم : وهي عُقَدُ الأَصَابِعِ ، وَ« إعْفَاءُ اللِّحْيَةِ » مَعْنَاهُ : لا يَقُصُّ مِنْهَا شَيْئاً . قال العلماء : ويكره في اللِّحية خصال ، بعضها أشد قبحًا من بعض : خضابها بالسواد ، وتبييضها بالكبريت ، ونتفها وتصفيفها طاقة فوق طاقة ، والزيادة فيها ، والنقص منها بالزيادة في شعر العذارين من الصدغين ، أو أخذ بعض العذار في حلق الرأس ، وعقدها ، وضفرها ، وحلقها .
1204. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "There are ten demands of pure nature: trimming the moustache, letting the beard grow, using Miswak (tooth-stick), snuffing up water into the nose (in ablution), paring the nails, washing the bases of the finger joints; plucking the underarm hair, removing of the pubic hair and removing impurities with water from the affected part after a call of nature."
The subnarrator said: I forgot the tenth but it might possibly be the rinsing of the mouth (in ablution).
[Muslim].
Commentary: This Hadith tells us about ten qualities which are natural to human beings. Some 'Ulama' are of the opinion that the tenth quality among them is circumcision. Anyway, the importance of these ten qualities and the stress on them are evident. The first thing among them is the trimming of moustache. This is Sunnah of the Prophet (PBUH) and is meant to cut the projected hair on the upper lip.
2. In the opinion of 'Ulama', keeping the beard is compulsory but its extent is not determined. On the basis of Ibn 'Umar's practice, some 'Ulama' hold that the size of handful is essential and beyond that cutting is permissible, or according to a weak narration some consider its trimming towards length and breadth quite fair. But this opinion is not correct. In the words of Al-Bukhari and Muslim, the Prophet (PBUH) used five words for it which are (a'fu, aufu, arkhu, arju, waq'iru) and all of them have similar meanings that the beard should be left alone on natural growth. But, for a few exceptional cases, the common injunction in this behalf is that one should keep full beard. One should neither trim it in length and breadth nor make it handful in size. One can, however, bring it to a normal size in case of its wild growth if one fears that it will cause derision and laughter.
3,4. The Miswak and the rinsing of mouth, and putting water into the nostrils are necessary for Wudu'. "Istinshaq" means to draw water with full force in the nostrils as one does for smelling perfume. Except during Saum, Istinshaq is stressed in Wudu'.
5. Paring of the nails is also necessary for cleanliness. If this is not done, filthy matter will go to the mouth through the nails. The fashion of keeping long nails, similar to beasts and animals, now in vogue in women as well as men is not only against nature but is also a sign of beastliness and ferocity.
6. The washing of the joints of fingers is also necessary for cleanliness.
7,8. The removal of the underarm hair and below the naval is an integral part of cleanliness and inordinate delay in it is disliked. According to a Hadith, delay in it beyond forty days is disgusting.
9. Cleaning with water after evacuation is a must for purification because one cannot perform Salat without it. It is permissible to use clod or toilet tissue, etc., but such things used for this purpose should be odd in number, i.e., 3,5,7. But it is better to follow this with water, as water is a natural cleanser.
10. Circumcision is also an old tradition or practice. According to the general opinion of 'Ulama', it is obligatory. Some of them are of the view that it is desirable on the seventh day. It is, however, permissible afterwards.
[1205] وعن ابن عمر رضي الله عنهما عن النبي قَالَ : « أحْفُوا الشَّوَارِبَ وَأعْفُوا اللِّحَى » . متفقٌ عَلَيْهِِ . قوله : « أحفوا الشوارب » . قال النووي : أي : أحفوا ما طال منها على الشفتين ، و « أعفوا اللِّحى » ، أي : وفروا . قال النووي : حصل من مجموع روايات هذا اللفظ في الصحيحين خمس روايات : « أعفوا » ، و « أوفوا » ، و « أرخوا » ، و « أرجوا » ، و « وفروا » . ومعناها كلها : تركها على حالها . وعن زيد بن أرقم رضي الله عنه قال : قالَ رسول الله : « من لم يأخذ من شاربه فليس منا » رواه أحمد ، والنسائي ، والترمذي . وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قالَ رسول الله : « جزُّوا الشوارب وأرخوا اللحى ، خالفوا المجوس » . رَوَاهُ مُسْلِمٌ . وعن ابن عمر رضي الله عنهما ، عن النبي : « خالفوا المشركين وفِّروا اللِّحى ، وأحفوا الشوارب » . متفق عليه . وكان ابن عمر إذا حجَّ أو اعتمر قبض على لحيته فما فضل أخذه . وعن عائشة رضي الله عنها ، أنَّ النبي أبصر رجلاً وشاربه طويل ، فقال : « ائتوني بمقص وسواك » ، فجعل السواك على طرفه ثم أخذ ما جاوزه . وعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : ( وقَّت لنا رسول الله في قص الشارب ، وتقليم الأظافر ، ونتف الإبط ، وحلق العانة ، أن لا تترك أكثر من أربعين ليلة ) . رواه الخمسة إلا ابن ماجة .
1205. Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: The Prophet (PBUH) said, "Trim the moustaches and let the beard grow."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: Ahfu means trim excessively. Thus, keeping of long moustaches will be against this injunction. The meanings of the word A'fu have been stated above, that is, leave the beard to follow its natural growth.