|
||||||
[991] عن أَبي أُمَامَةَ قال : سَمِعْتُ رسول الله يقول : « اقْرَؤُوا القُرْآنَ ؛ فَإنَّهُ يَأتِي يَوْمَ القِيَامَةِ شَفِيعاً لأَصْحَابِهِ » . رواه مسلم في هذا الحديث : الأمرُ بتلاوة القرآن ، وأنَّه يشفع لأصحابه ، أي أهْلِهِ القارئين له ، المتمسِّكين بِهَدْيِهِ ، القائمين بما أمر به ، والتاركين لما نهي عنه .
991. Abu Umamah (May Allah be pleased with him) reported: I heard the Messenger of Allah (PBUH) saying, "Read the Qur'an, for it will come as an intercessor for its reciters on the Day of Resurrection."
[Muslim].
Commentary: This Hadith tells the excellence of reciting the Qur'an and acting upon its injunctions. Intercession (in this Hadath) means that the Qur'an will be endowed with the power of speech by Allah and it will request Allah to forgive the sins of its reciters who acted upon its teachings. Allah will accept the request of the Qur'an, as signified in other Ahadith.
[992] وعن النَّوَّاسِ بنِ سَمْعَانَ قال : سَمِعْتُ رسولَ الله يقولُ : « يُؤْتَى يَوْمَ القِيَامَةِ بِالقُرْآنِ وَأهْلِهِ الذينَ كَانُوا يَعْمَلُونَ بِهِ في الدُّنْيَا تَقْدُمُه سورَةُ البَقَرَةِ وَآلِ عِمْرَانَ ، تُحَاجَّانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا » . رواه مسلم . فيه : فضيلة لمن حفظ سورة البقرة ، وسورة آل عمران وعمل بهما .
992. An-Nawwas bin Sam'an (May Allah be pleased with him) reported: I heard the Messenger of Allah (PBUH) saying, "The Qur'an and its people who applied it, will be brought on the Day of Resurrection preceded with Surat Al-Baqarah and Surat Al-'Imran arguing on behalf of those who applied them."
[Muslim].
Commentary: This Hadith means that on the Day of Requital, the Qur'an, with Surat Al-Baqarah and Al-'Imran in the forefront, will intercede before Allah for those who used to recite and act upon them in the life of the world.
[993] وعن عثمان بن عفان قال : قَالَ رسول الله : « خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ » . رواه البخاري . في هذا الحديث : أكبرُ فضيلةٍ لمن حفظ القرآن وعمل به ، وعلمه النَّاس ، قال الله تعالى : ﴿ بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ﴾ [ العنكبوت (49) ] . وقال : « من قرأ القرآن فقد استدرج النبوَّة بين جنبيه ، غيرَ أنََّه لا يُوحى إليه » . انتهى . فإذا حاز خير الكلام ، وتسبَّبَ مع ذلك أن يكون غيره مثله فقد أُلحق ببعض درجات الأنبياء ، وكان من جملة الصِّدِّيقين القائمين بحقوق الله تعالى ، وحقوقِ عباده .
993. 'Uthman bin 'Affan (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "The best amongst you is the one who learns the Qur'an and teaches it."
[Al-Bukhari].
[994] وعن عائشة رضي الله عنها قالت : قَالَ رسول الله : « الَّذِي يَقْرَأُ القُرْآنَ وَهُوَ مَاهِرٌ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرَامِ البَرَرَةِ ، وَالَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ أجْرَانِ » . متفقٌ عَلَيْهِِ . الكرام البررة : هم الملائكة . قال البخاري : وجعلت الملائكة إذا نزلت بوحي الله وتأديته ، كالسفير الذي يصلح بين القوم . وذكر الحديث بلفظ : « مثل الذي يقرأ القرآن ، وهو حافظ له ، مع السَّفَرة الكرام البَرَرَة ، ومثل الذي يقرأ وهو يتعاهده وهو عليه شديد فله أجران » . وقال ابن كثير : وقوله تعالى : ﴿ كِرَامٍ بَرَرَةٍ ﴾ ، أي خلقهم كريم ، حسن شريف ، وأخلاقهم وأفعالهم بارَّة طاهرة كاملة . ومن ها هنا ينبغي لحامل القرآن أن يكون في أفعاله وأقواله على السداد والرَّشاد .
994. 'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "The one who is proficient in the recitation of the Qur'an will be with the honourable and obedient scribes (angels) and he who recites the Qur'an and finds it difficult to recite, doing his best to recite it in the best way possible, will have a double reward."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: Proficient here means one who reads the Qur'an in accordance with the rules of "Ilm At-Tajwid" (the science of the recitation of the Qur'an) as is evidenced from the words of Imam Bukhari's narration and the title given to the chapter.
This Hadith also highlights the merit of the reader of the Qur'an who does not know 'Ilm At-Tajwid, and for that reason cannot read it fluently. But in spite of this, he reads it with great effort. He will be given double reward, one for the difficulty encountered in reciting it, and another for reading it. Safratun translated in the Hadith as scribes (angels) mean the angels that convey the Wahy (Revelation) to the Messenger of Allah. Imam Bukhari has taken it to mean "one who makes reconciliation". The angels who bring Wahy and chastisement from Allah.
[995] وعن أَبي موسى الأشعري قال : قَالَ رسول الله : « مَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِي يَقْرَأُ القُرْآنَ مَثَلُ الأُتْرُجَّةِ : رِيحُهَا طَيِّبٌ وَطَعْمُهَا طَيِّبٌ ، وَمَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِي لا يَقْرَأُ القُرْآنَ كَمَثَلِ التَّمْرَةِ : لا رِيحَ لَهَا وَطَعْمُهَا حُلْوٌ ، وَمَثلُ المُنَافِقِ الَّذِي يقرأ القرآنَ كَمَثلِ الرَّيحانَةِ : ريحُهَا طَيِّبٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ ، وَمَثَلُ المُنَافِقِ الَّذِي لا يَقْرَأُ القُرْآنَ كَمَثلِ الحَنْظَلَةِ : لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ » . متفقٌ عَلَيْهِِ . شَبَّهَ المؤمن القارئ بالأُتْرُجَّةِ لِما اشتملت عليه من الخواص الموجودة فيها مع حسن المنظر ، وطيب الطعم ، ولين المَلْمس ، ويستفيد المتناول لها بعد الالتذاذ بها طيب النكهة ، ودباغ المعدة ، وقوة الهضم ، فاشتركت فيها الحواس الأربع : الشَّمُّ ، والبَصَرُ ، والذَّوْقُ ، واللَّمْسُ . وشَبَّهَ المؤمن غير القارئ بالتمرة لاشتماله على الإيمان كاشتمال التمرة على الحلاوة . وشبَّه المنافق بالرَّيْحانة لطيب تلاوته ، وخبث عمله ، وشبَّه المنافق الذي لا يقرأ بالحنظلة ، وهي الشجرة الخبيثة . قال الحافظ : وفي الحديث فضيلةُ حامل القرآن ، وضربُ المَثَلِ للتقريب للفهم . وإن المقصود من تلاوة القرآن العمل بما دل عليه .
995. Abu Musa Al-Ash'ari (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "The believer who recites the Qur'an is like a citron whose fragrance is sweet and whose taste is delicious. A believer who does not recite the Qur'an is like a date-fruit which has no fragrance but has a sweet taste. The hypocrite who recites the Qur'an is like a colocynth whose fragrance is so sweet, but its taste is bitter. The hypocrite who does not recite the Qur'an is like basil which has no fragrance and its taste is bitter."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith tells us that a believer who recites the Qur'an and acts upon it, Allah will grant him a high rank. He is loved by Allah and also enjoys public esteem. The believer who does not recite it but acts upon its teachings is also loved by Allah and people. The hypocrite who recites the Qur'an to have a good show has an evil and dark mind. Last of all comes that hypocrite who does not recite the Qur'an and has a dark mind and appearance.
[996] وعن عمر بن الخطاب أنَّ النبي قَالَ : « إنَّ اللهَ يَرْفَعُ بِهَذَا الكِتَابِ أقْوَاماً وَيَضَعُ بِهِ آخرِينَ » . رواه مسلم يعني من عمل بالقرآن رفعه الله في الدنيا والآخرة ، ومن ضيَّع حدوده وضعه الله وإنْ كان شريفًا .
996. 'Umar bin Al-Khattab (May Allah be pleased with him) reported: The Prophet (PBUH) said, "Verily, Allah elevates some people with this Qur'an and abases others."
[Muslim].
Commentary: Only such people will be elevated who act upon the teachings of the Qur'an and abstain from what is forbidden by Allah. The Muslims of the early centuries of Islam were blessed with great honour by Allah because they loved and applied the Qur'an. Because of this meaningful attachment with the Qur'an, they made great achievements in religious and worldly spheres. Those who neglected the teachings of Islam will be disgraced and humiliated. May Allah guide and enable us to re-establish our contact with the Qur'an so that we can regain our past glory. Exaltation and humiliation mentioned in the Hadith is bound to happen in both this life and the Hereafter.
[997] وعن ابن عمر رضي اللهُ عنهما ، عن النبي قَالَ : « لا حَسَدَ إِلا في اثْنَتَيْنِ : رَجُلٌ آتَاهُ اللهُ القُرْآنَ ، فَهُوَ يَقُومُ بِهِ آنَاء اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ ، وَرَجُلٌ آتَاهُ اللهُ مَالاً ، فَهُوَ يُنْفِقُهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ » . متفقٌ عَلَيْهِِ .« والآنَاءُ » : السَّاعَاتُ . قوله : « لا حسد » ، أي : لا غبطة تنبغي إلا في هذه الخَصْلتين ، وهي من جنس . قوله تعالى : ﴿ فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ ﴾ [ البقرة (148) ] . قوله تعالى : ﴿ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴾ [ المطففين (26) ] . وقال البخاري : باب اغتباط صاحب القرآن ، وذكر الحديث بلفظ : « لا حسد إلا على اثنتين ، رجل آتاه الكتاب وقام به آناء الليل ، ورجل أعطاه الله مالاً فهو يتصدق به آناء الليل وآناء النهار » . قال الحافظ : وهو عند مسلم من وجه آخر : « وقام به آناء الليل وآناء النهار » . والمراد بالقيام به ، العمل به تلاوةً وطاعةً . ولأحمد من حديث يزيد بن الأخنس السلمي : « رجل آتاه الله القرآن فهو يقوم به آناء الليل وآناء النهار ويتَّبع ما فيه » .
997. Ibn 'Umar (May Allah be pleased with them) reported: The Prophet (PBUH) said: "Envy is justified in regard to two types of persons only: a man whom Allah has given knowledge of the Qur'an, and so he recites it during the night and during the day; and a man whom Allah has given wealth and so he spends from it during the night and during the day."
[Al-Bukhari and Muslim].
Commentary: This Hadith has been quoted before at two places (see Hadith No. 572). It has been repeated here to bring into prominence the merit of reciting the Qur'an. Refer to the Commentary on Hadith No. 544.
[998] وعن البراءِ بن عازِبٍ رضي اللهُ عنهما ، قَالَ : كَانَ رَجُلٌ يَقْرَأُ سُورَةَ الْكَهْفِ ، وَعِنْدَهُ فَرَسٌ مَرْبُوطٌ بِشَطَنَيْنِ ، فَتَغَشَّتْهُ سَحَابَةٌ فَجَعَلَتْ تَدْنُو ، وَجَعَلَ فَرَسُه يَنْفِرُ مِنْهَا ، فَلَمَّا أصْبَحَ أتَى النَّبيَّ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ ، فَقَالَ : « تِلْكَ السَّكِينَةُ تَنَزَّلَتْ لِلقُرْآنِ » . متفقٌ عَلَيْهِِ .« الشَّطَنُ » بفتحِ الشينِ المعجمة والطاءِ المهملة : الحَبْلُ . المراد بالسكينة في هذا الحديث : الملائكة . وقيل : هي ريح هفافة لها وجه كوجه الإنسان . وقيل : هي روح من الله ، وقيل غير ذلك . قال النووي : والمختار أنها شيء من المخلوقات فيه طمأنينة ورحمة ، ومعه الملائكة .
998. Al-Bara' bin 'Azib (May Allah be pleased with them) reported: A man was reciting Surat Al-Kahf, and a horse was tied with two ropes beside him. As he was reciting, a cloud overshadowed him, and as it began to come nearer and nearer, the horse began to trample voilently. The man came to the Messenger of Allah (PBUH) in the morning and mentioned the incident to him. He (PBUH) said, "That was tranquillity which descended as a result of the recitation of the Qur'an."
Commentary: This Hadith brings out two points. Firstly, the excellence of Surat Al-Kahf (The Cave, No. 18). Secondly, the descending of tranquillity from Allah on the pious persons. The appearance of a cloud for the tranquillity of heart on the recitation of the Qur'an is a supernatural event (miracle) to which a pious man does not make any contribution. It entirely depends on the Will of Allah.
[999] وعن ابن مسعودٍ قال : قَالَ رسولُ اللهِ : « مَنْ قَرَأ حَرْفاً مِنْ كِتَابِ اللهِ فَلَهُ حَسَنَةٌ ، وَالحَسَنَةُ بِعَشْرِ أمْثَالِهَا ، لا أقول : ألم حَرفٌ ، وَلكِنْ : ألِفٌ حَرْفٌ ، وَلاَمٌ حَرْفٌ ، وَمِيمٌ حَرْفٌ » . رواه الترمذي ، وقال : ( حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحيحٌ ) . في هذا الحديث : أنَّ قارئ القرآن يُعطى بكل حرف عشر حسنات لكل قارئ . وأما الضابط المتقن فله عشرون حسنة ، كما في رواية البيهقي من حديث ابن عمر : « من قرأ القرآن فأعرب في قراءته ، كان له بكل حرف منه عشرون حسنة ، ومن قرأ بغير إعراب كان له بكل حرف عشر حسنات » . [1000 ] وعن ابن عباسٍ رضي الله عنهما ، قَالَ : قَالَ رسول الله : « إنَّ الَّذِي لَيْسَ في جَوْفِهِ شَيْءٌ مِنَ القُرْآنِ كَالبَيْتِ الخَرِبِ » . رواه الترمذي ، وقال : ( حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحيحٌ ) . في هذا الحديث : التحريض على حفظ القرآن ، أو بعضه ليكون جوفه عامرًا به .
999. Ibn Mas'ud (May Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (PBUH) said, "Whoever recites a letter from the Book of Allah, he will be credited with a good deed, and a good deed gets a ten-fold reward. I do not say that Alif-Lam-Mim is one letter, but Alif is a letter, Lam is a letter and Mim is a letter."
[At-Tirmidhi].
Commentary: This Hadith urges us to recite the Qur'an and also mentions the great reward for reciting it.
[1001] وعن عبد اللهِ بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما ، عن النبي قَالَ : « يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ : اقْرَأْ وَارْتَقِ وَرَتِّلْ كَمَا كُنْتَ تُرَتِّلُ في الدُّنْيَا ، فَإنَّ مَنْزِلَتَكَ عِنْدَ آخِرِ آية تَقْرَؤُهَا » . رواه أَبُو داود والترمذي ، وقال : ( حَسَنٌ صَحيحٌ ) . في هذا الحديث : أنَّ حافظ القرآن الملازم لتلاوته وتدبره ، والعمل به أنه يصعد في درج الجنة حتى يبلغ منـزلته على قدر عمله وحفظه ، وبالله التوفيق .
1001. 'Abdullah bin 'Amr bin Al-'As (May Allah be pleased with them) reported: The Prophet (PBUH) said, "The one who was devoted to the the Qur'an will be told on the Day of Resurrection: 'Recite and ascend (in ranks) as you used to recite when you were in the world. Your rank will be at the last Ayah you recite."'
[Abu Dawud and At-Tirmidhi].
Commentary: This Hadith mentions the merit of those who commit the Qur'an (whole or part thereof) to memory (Huffaz). The word 'ascend' here means to rise in ranks in the Jannah. The more one remembers the Qur'an, the more clear and distinct is his recitation of it, the higher would be the status that he will go on attaining through its blessings. Thus, this Hadith provides inducement for the remembrance of the Qur'an and tells us that its frequent recitation is a means to attain higher ranks in Jannah.